Τρίτη, 2 Οκτωβρίου 2012

Τροφές που περιέχουν πολύ περισσσότερο αλάτι από όσο νομίζατε

Μπορεί όλοι να γνωρίζουμε ότι το πολύ αλάτι στη διατροφή μας κάνει κακό, αυτό που δεν ξέρουμε οι περισσότεροι, όμως, είναι ότι δεν «κρύβεται» μόνο στα πατατάκια, αλλά σε διάφορες τροφές που καταναλώνουμε σχεδόν καθημερινά....
 
Στην Ελλάδα φαίνεται πως καταναλώνουμε τη διπλάσια ποσότητα αλατιού από τη συνιστώμενη ημερήσια δόση και το χειρότερο είναι ότι οι περισσότεροι από αυτούς που υπερβάλλουν στο αλάτι, δεν το γνωρίζουν, μιας και πιστεύουν ότι το αλάτι που καταναλώνουν είναι μόνο αυτό που προσθέτουν μόνοι τους στο φαγητό.

Παρακάτω σας παραθέτουμε ορισμένες τροφές πλούσιες σε νάτριο τις οποίες θα πρέπει να μειώσετε εάν θέλετε η κατανάλωση του αλατιού στη διατροφή σας να ξαναγυρίσει στο φυσιολογικά της επίπεδα. 
 
Δημητριακά: το νάτριο κρύβεται και στο πρωινό. Η γλυκιά τους γεύση ξεγελάει, με αποτέλεσμα οι περισσότεροι να θεωρούν τα δημητριακά πηγή ζάχαρης κι όχι νατρίου. Εκτός από τη ζάχαρη, όμως, τα δημητριακά (ή τουλάχιστον κάποια είδη τους) περιέχουν και αρκετά μεγάλη ποσότητα νατρίου. Δώστε, λοιπόν, προσοχή στις ετικέτες έτσι ώστε να επιλέξετε αυτά με τη χαμηλότερη περιεκτικότητα σε νάτριο ή έστω να γνωρίζετε τι καταναλώνετε, έτσι ώστε να ισορροπήσετε την κατανάλωση από τα επόμενα γεύματά σας.

Σάλτσες ντομάτας: η νοστιμιά τους οφείλεται στο αλάτι. Είναι εύκολο να το παρακάνουμε όσον αφορά τις σάλτσες και τις σως που χρησιμοποιούμε στη μαγειρική μας, αλλά αυτό που πρέπει να θυμόμαστε πάντα είναι ότι μια μερίδα σάλτσας ντομάτας είναι μισό φλιτζάνι. Όταν τρώτε έξω, αποφύγετε τα… «μακροβούτια» σε τέτοιου είδους σάλτσες και όταν τρώτε σπίτι, προτιμήστε να τις φτιάξετε μόνοι σας, προσθέτοντας τις σωστές ποσότητες αλατιού, πάντα με μέτρο.

Λαχανικά σε κονσέρβα: «πνιγμένα» στο αλάτι. Μπορεί να τα προτιμάμε φρέσκα και συνήθως να τα καταναλώνουμε στην εποχή τους, δεν είναι λίγες οι φορές, όμως, που χρησιμοποιούμε π.χ. καλαμπόκι ή ντοματάκια κονσέρβα στη μαγειρική μας. Και παρ’ όλο που αν τα λαχανικά συσκευάζονται αμέσως μετά τη συγκομιδή τους, εξακολουθούν να αποτελούν υγιεινή επιλογή, οι κονσέρβες περιέχουν υψηλές ποσότητες νατρίου. Ο λόγος που προστίθεται τόσο αλάτι είναι για να επιτευχθεί μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, αλλά εσείς το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να επιλέξετε αυτά που δεν αναφέρουν πρόσθετο αλάτι και να τα ξεπλύνετε πριν τα καταναλώσετε ή ακόμα καλύτερα; Επιλέξτε το κάθε λαχανικό φρέσκο, στην εποχή του.

Ψωμί: φταίει η ποσότητα που καταναλώνουμε. Μια φέτα ψωμιού δεν πρόκειται να μας κάνει κακό, ούτε περιέχει πολύ αλάτι έτσι ώστε να μας βλάψει. Αυτό που φταίει είναι η απουσία ελέγχου του εαυτού μας όταν το καταναλώνουμε, με αποτέλεσμα να μη σταματάμε ποτέ στη μία φέτα. Κι αν είστε fan των μικρών ψωμιών ή των πιο γλυκών (με κανέλα, σταφίδες κ.λπ) μην ξεγελιέστε. Το νάτριο και σε αυτά δεν είναι λιγότερο.
 
Κέτσαπ-μουστάρδα: νοστιμιά με κινδύνους. Μια μερίδα κέτσαπ είναι μόλις 1 κουταλιά της σούπας κέτσαπ κι όχι το μισό μπουκάλι που αδειάζετε στις τηγανητές πατάτες του fast-food (οι οποίες επίσης είναι υπερ-αλατισμένες).  Παρόμοια περιεκτικότητα σε νάτριο έχει και η μουστάρδα. Οι καυτερές σάλτσες, επίσης, δεν πάνε πίσω, αν και οι περισσότεροι δεν μπορούν να καταναλώσουν μεγάλες ποσότητες, λόγω της καυτερής τους ιδιότητας.

Τυρί: κάντε τις σωστές επιλογές. Αν και υπάρχουν πολλά τυριά τα οποία είναι ανάλατα και μπορούν να μας χαρίσουν τη γεύση τους στη διατροφή μας χωρίς κινδύνους, οι περισσότεροι από εμας προτιμούν να καταναλώνουν τα αλμυρά, επεξεργασμένα τυριά. Και φυσικά η κατανάλωση τέτοιου είδους τυριών αυξάνεται συνεχώς, αφού τα βρίσκουμε και μέσα σε φαγητά ή τα συνοδεύουμε με αυτά. Δοκιμάστε να τα αντικαταστήσετε με ανάλατα τυριά όπως ανθότυρο, κότατζ και ανάλατη μυζήθρα, έτσι ώστε να μην διώξετε το τυρί από την καθημερινή σας διατροφή. 

Έτοιμες σούπες: όχι τόσο υγιεινές όσο φαντάζεστε. Η σωστή σούπα, με το βραστό κρέας και τα λαχανικά, που ετοιμάζετε μόνοι σας προσέχοντας το αλάτι, είναι σίγουρα πολύ υγιεινή και μπορεί να σας βοηθήσει να χάσετε και βάρος, όταν την προτιμάτε έναντι άλλων γευμάτων, πιο παχυντικών. Αυτό που πρέπει να προσέξετε, όμως, είναι αν καταναλώνετε τις έτοιμες σούπες του εμπορίου, οι οποίες αποτελούν «βόμβες» νατρίου. Αν πρόκειται να αγοράσετε τέτοια σούπα ελέγξτε προσεκτικά τις ετικέτες, έτσι ώστε να επιλέξετε αυτή με το λιγότερο νάτριο και αν έχετε χρόνο, βάλτε φαντασία και δημιουργήστε τη δική σας σούπα, με λιγοστό αλάτι.
 
Αλλαντικά: μετατρέπουν το τοστ μας σε ανθυγιεινό. Όση νοστιμιά κρύβουν, τόσο βλαβερά είναι για την υγεία μας, αφού αποτελούν πηγή κορεσμένων λιπαρών και νατρίου, με ελάχιστη θρεπτική αξία. Δυστυχώς, όμως, αποτελούν την εύκολη λύση όταν θέλουμε να φτιάξουμε ένα τοστ ή ένα σάντουιτς στα γρήγορα με αποτέλεσμα να βρίσκονται συχνά στο διατροφικό μας πρόγραμμα, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου